Av Victoria Nevland
.
Det er mange som har snublet i reglene på Vær Varsom-plakaten igjennom tiden. Her er noen eksempler på saker som har blitt klaget inn for PFU for brudd på §2 på plakaten.
Klare skiller
I september i år rotet TVNorge det til og ble klaget inn for PFU for brudd på paragraf 2, og ble dømt for dårlig presseskikk. TVNorge ble felt for ikke å ha laget et klart nok skille mellom redaksjonelt innhold og reklame da de sendte noen programmer om helse som var sponset av Apotek1, og disse sendte de på slutten av kanalens reklamepauser. På denne måten greier ikke kanalen helt å skille hva som er reklame og hva som redaksjonelt stoff.
Klare skiller

I september i år rotet TVNorge det til og ble klaget inn for PFU for brudd på paragraf 2, og ble dømt for dårlig presseskikk. TVNorge ble felt for ikke å ha laget et klart nok skille mellom redaksjonelt innhold og reklame da de sendte noen programmer om helse som var sponset av Apotek1, og disse sendte de på slutten av kanalens reklamepauser. På denne måten greier ikke kanalen helt å skille hva som er reklame og hva som redaksjonelt stoff.
Ukebladet Allers greide heller ikke å skille mellom det redaksjonelle og det kommersielle da de skrev førstesideoppslaget med tittelen: ”Den norske legen Knut Flytlie bekrefter: SUPERPILLE FORLENGER LIVET!” Sammen med artikkelen hvor dette utdypes er det plassert en ramme som forteller at ”superpillen” er til salgs gjennom Allers’ eget postordresalg. Da blir artikkelen koblet sammen med reklame av eget salg, og skillet mellom disse blir uklart. Allers ble felt av PFU for å bryte punkt 2.5 i Vær Varsom-plakaten.
Dobbeltrolle
Østlands-posten ble også felt av PFU da redaksjonssjefen undertegnet protestlister mot et huskjøp som også ble omtalt i avisen han er redaktør for. Dette kan gjøre at det kan trekke tvil i redaksjonens vilje til å behandle stoffet på en upartisk måte. Redaktøren fikk også på vegne av avisen opplysninger om saken, uten at redaktøren opplyste at han hadde skrevet under på protestlisten. Østlands-posten brøt da punkt 2.2 i Vær Varsom-plakaten, som lyder slik:
”Den enkle redaksjon og den enkelte medarbeider må verne om sin integritet for å kunne opptre fritt og uavhengig i forholdt til personer eller grupper som vil øve innflytelse på det redaksjonelle innhold.”
Kilder:


13 kommentarer:
så bra!
Dette var bra skrevet. Eneste jeg ser mangler er forfatterens navn.
Meget bra
Dette var bra stuff ja. Er det Victoria som er forfatter?
- Mikal
Kjempebra
- Tone
Oversiktlig og lettfattelig skrevet med god flyt. Noe av det bedre som ble publisert her synes jeg.
- John Beer
Ja. Heilt topp!
- Vegard
veldig bra :)
Stilig bilde!
Råfett materiale dette her!
bra skrevet!
- Even Høyer
Dette var bra Victoria, du har valgt et bilde som passer.
- Karoline
Veldig bra at du har med eksempler ;D
- Linn
Veldig bra, lett å lese :)
Legg inn en kommentar